Båtunderhåll

Av Sweboat
Det är inte speciellt svårt att underhålla sin båt och visst går det åt lite tid och pengar. Hur mycket beror oftast på hur stor båten är, vilket material den är byggd i och vilken typ av motor den har.

Fotograf: Lars-Åke Redéen


• De flesta båtar är byggda av plast (glasfiber). De kräver att man tvättar av smuts och vaxar dem före varje säsong för att plasten ska hålla sig blank och fin.

• Båtar byggda av aluminium kräver minimalt med underhåll. En del har dock ett innerskrov (innerliner) av plast vilket bör skötas om precis som en plastbåt.

• Träbåtar kräver i regel att man lackar/fernissar dem med ett eller flera lager varje år förutsatt att träet är i gott skick.

• På stålbåtar måste metallen vara skyddad av färg eller något annat som är vattentätt för att inte börja rosta, precis som bilar.

• Precis som en bilmotor måste båtens motor få en årlig service, ny olja och slitdelar kontrollerade eller utbytta. De måste även vinterkonserveras för att inte frysa sönder under vintern. Detta är jobb som en normalhändig person ofta klarar att göra själv och det finns många tips och råd på nätet om hur man går tillväga. Oftast står det även i motorns instruktionsbok. Motorbåtar som har inombordsmotorer har propellern på en rak axel från motorn via ett backslag eller på ett drev på akterspegeln. Både backslag och drev kräver underhåll vid jämna intervaller.

• På en segelbåt måste man kontrollera masten och alla vant och falls kondition. Det görs lättast när man mastar på båten på våren. Tar man inte av masten under vintern bör man bli upphissad en gång per år för en översyn. Segel bör ses över efter varje säsong och lämnas till en segelmakare om de behöver lagas. Samma sak med kapell som bäst lämnas till en kapellmakare för lagning och/eller tvätt.

• Alla båtar har så kallade offeranoder på botten som måste ses över och bytas varje år vid behov. De skyddar de metalldelar (ex. en propeller) som är i kontakt med vattnet med så kallad galvaniska strömmar som kan fräta sönder dessa delar. Anoderna ska vara av olika material beroende på om båten ligger i söt- eller saltvatten.

Avtvättning på spolplatta


• De flesta båtar måste ha bottenfärg om man inte väljer att istället tvätta botten i en borstvätt eller spola av dem på en spolplatta. Då bottenfärg är giftigt för det marina livet är detta det mest miljövänliga alternativet. Vill man bottenmåla måste man göra det varje år. De flesta båtar kan tvättas i en borsttvätt men inte alla. Många båtar kan man även tvätta själv från bryggan med hjälp av särskilda borstar från grunt vatten.

Båtbottentvätt med borstar


Läs mer om miljövänliga alternativ och se en karta över anläggningar som har borstvättar eller spolplattor på sajten Båtmiljö.se
Klicka här för att komma till Båtmiljö.se.

Läs mer och få tips om både hur du själv tar hand om en båt på båtsajten Hamnen.se.
Klicka här för att komma till Hamnen.se och deras gör-det-själv sidor.

Vill du inte ta hand om din båt själv så finns det hjälp att få. Läs vår artikel om proffshjälp med båten. Klicka här för att komma till artikeln.

Läs även våra:

Sjösättningstips

Upptagningstips


Aktuellt promoImage promoImage
Evenemang promoImage promoImage
Powered and produced by Carismar Software